Signe Guttormsen, Gæstfrit
Signe Guttormsen, Banedanmark, GæstfritSigne Guttormsen, Gæstfrit, Psykiatrisygehuset VejleSigne Guttormsen, Gæstfrit, Ringsted Gymnasium
Signe Guttormsen: Gæstfrit

Monografi og debatbog i én. En smuk, taktil bog, som viser billedkunstner Signe Guttormsens arbejde med integreret kunst – fra MT Højgaard over Amalienborg til Ringsted Gymnasium. Et vigtigt inspirationskatalog for alle kunst- og arkitekturinteresserede.

Sideantal: 28 + 32 siders artikler af Karsten R.S. Ifversen, Camilla Jalving og Torben Sangild/Signe Guttormsen
Udgivelsesår: 2017
Udgave: 1
Sprog: Dansk/engelsk
Bogdesign: Studio Claus Due

Gæstfrit – kunst i det fælles rum
Billedkunstner Signe Guttormsen har i mange år arbejdet med integreret kunst, og nu har hun for første gang samlet sine projekter – fra Amalienborgs tagterrasse over Psykiatrihospitalet Vejle til MT Højgaard – i én og samme bog. Ud over at præsentere de 7 store projekter med smukke fotos og introducerende tekst er bogen også en debatbog med artikler af Karsten R.S. Ifversen, arkitekturredaktør Politiken, Camilla Jalving, museumsinspektør Arken, og et interview mellem kulturskribent Torben Sangild og Guttormsen. For hvornår er det kunst, og hvornår er det udsmykning eller brugskunst?

Kunsten skal ikke pynte op til fest
Når kunsten som her arbejder inden for arkitekturens rammer, bliver den så bare til brugskunst? Svaret er klart nej. Som Jalving siger, er Guttormsens værker brugskunst i ordets bedste betydning: ”Kunst, der kan bruges; kunst, der bruger; kunst, der skaber rum for brug.” Guttormsen kalder derfor også sine værker for ”integreret kunst” og ikke udsmykning, da det ”forfladiger kunsten, som om vi kunstnere blev bedt om blot at pynte op til fest”. På samme måde ser Guttormsen det heller ikke som et led i at skabe et mere effektivt arbejdsmiljø med flotte farver og figurer, tværtimod: ”At vi bliver gladere omgivet af god arkitektur og smukt udførte bygninger, er der næppe tvivl om. Jeg mener, at det, kunsten gør, er helt anderledes. Kunsten danner modpart til det effektive arbejdsliv, udfordrer det rationelle og det korrekt funderede.” Kunsten skal altså hverken være middel for det smukke eller det effektive, men skabe rum eller oplevelser, man er fælles om – både over kortere og længere tid.

De 7 projekter – fra sporskinnegelænder til sms-væg
For Guttormsen er invitationen og samspillet med brugerne det vigtige, og derfor arbejder hun bevidst med at integrere stedets og brugernes fortælling, at gøre det gæstfrit; på Amalienborgs tagterrasse er gulvmotivet skabt fra palæets arkitekt Nicolai Eigtveds skitser fra 1700-tallet, på Ringsted Gymnasium er væggene beklædt med citater fra pensum og elevers sms’er (”Lectio er nede!!!”), til Banedanmark agerer en sporskinne gelænder, og på Institut for Molekylær Medicin, SDU, er aminosyrernes bogstavkoder brugt som relief i betonvæggene. Professor Marianne Holmer, SDU, oplever, at “Kunsten vækker opmærksomhed, når man går forbi, og mange gæster spørger interesseret ind til bogstaver og sten. Det giver mulighed for at fortælle om den spændende forskning, som foregår på SDU.” På samme måde konkluderer Ifversen, at ”Når Guttormsen anvender bygningens brugssammenhænge i form af læselig tekst eller genbruger arkitektoniske elementer som citater eller markante forstørrelser, kan den bygningsintegrerede kunst træde frem i fokus. I denne frie bevægelse ophæver den hegnet mellem arkitekturen og kunsten.”

Signe Guttormsen (f. 1964), uddannet fra Det Kgl. Danske Kunstakademi, 1986-1993, og fra Rijksakademie van beeldende Kunsten, Amsterdam, 1991-1992. Har derefter boet i Tyskland indtil 2009. Hun har en lang række udgivelser og solo- og gruppeudstillinger bag sig og har bl.a. modtaget Statens Kunstfond treårige arbejdslegat.

149,95 kr.